Ben jij ook altijd op zoek naar nieuwe manieren om klanten te werven en aan je te binden? En zou het niet veel efficiënter én leuker zijn om je huidige klanten zo tevreden te houden, dat ze klant bij jou willen blijven?
Maar hoe doe je dat? Zorgen dat je klanten tevreden zijn. En vooral: tevreden blijven? Ik deel graag vijf tips met je die ik zelf al jaren toepas. En hoe simpel sommige tips ook lijken, ze werken écht.
Tip 1: Wees blij met een klacht
Vraag eens aan je klant of er zaken zijn die je nog beter kan doen. Dat kan best een beetje eng en zelfs confronterend zijn, maar durf het toch te doen. En wees blij met alle feedback die je krijgt. Ook als het gaat om een klacht. Of misschien wel juíst als het gaat om een klacht. Een klacht is immers een kans om je dienstverlening te verbeteren. Natuurlijk is het nooit leuk om een klacht te ontvangen. Maar als je er dan toch een krijgt, wees dan dankbaar dat je klant de moeite heeft genomen - en de moed opgebracht - om het tegen jou te zeggen. Want als je een klacht goed oplost, kun je daar ontzettend veel goodwill mee kweken. We maken allemaal fouten. Ik ook. En wat is dan een mooiere kans om te groeien dan een klacht? Verbeter je dienst of product wel zo, dat dezelfde klacht je niet nogmaals bereikt.
Tip 2: Luister naar je personeel
Als je met oprechte aandacht naar de ander luistert, voelt deze dat zijn of haar mening belangrijk voor jou is. Doe dit ook met je personeel. Komen ze bijvoorbeeld met het voorstel om een nieuwe behandeling uit te testen in de salon? Probeer het dan een keer, ook al ben jij niet direct dol enthousiast. Je zult zien dat je mensen zich meer betrokken voelen bij jouw bedrijf. Zo krijg je personeel dat voor jou door het vuur gaat.
Tip 3: Ken je klant
Probeer elke klant persoonlijk te leren kennen: wat zijn haar wensen, waar wordt ze blij van? En speel hierop in. Bijvoorbeeld door haar een behandeling aan te bieden die helemaal op haar huidtype is afgestemd. Probeer, door goed luisteren en jouw vakkennis te gebruiken, de behandeling zo in te richten dat de klant met een glimlach naar huis gaat. Zo doe je bovendien nieuwe ideeën op die je tijdens een volgende behandeling kunt toepassen. Hierdoor zal je klant zich gehoord en gewaardeerd weten.
Tip 4: Verras je klant
Probeer regelmatig iets aan je behandeling te veranderen. Voor de meeste klanten is niets zo geestdodend dan al van tevoren te weten hoe de behandeling eruit ziet. Verras je klant dus steeds opnieuw. Begin je behandeling in de zomer bijvoorbeeld eens met een verfrissend voetenbad en een ontspannende voetmassage. Laat de klant in ieder geval weggaan met een gevoel van: “Dat was heerlijk, ik ben nu al benieuwd naar de volgende behandeling.” Als je goed luistert, ontwikkel je ‘voelsprieten’ voor waar die klant blij van wordt.
Tip 5: De beste reclame is mond-tot-mond reclame
Tevreden klanten delen de ervaring die ze hebben opgedaan in jouw salon doorgaans met hun familie en vrienden. Wat weer voor nieuwe klanten zorgt. Waardoor jij op advertentiekosten kunt besparen. Ga dus voor mond-tot-mond reclame. En onthoud: een tevreden klant is je belangrijkste kapitaal.
Pssst ... Zoek je nog iets leuks voor vaderdag? Kijk dan snel op www.spatreatments.nl

